Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Thursday, February 24, 2005

TAKUT

TAKUT adalah satu perasaan yang pasti wujud pada setiap insan yang normal. Yang membezakannya adalah tahapnya, apa yang ditakuti dan bagaimana seseorang insan itu menanganinya.

Adakalanya timbul perasaan takut yang tidak dapat dikawal. Kegagalan untuk mengawal rasa takut adalah satu kelemahan lazim pada hampir setiap diri kita. Aku juga tidak terlepas dari menghadapi ketakutan “luar kawal” itu. Tidak dapat dinafikan kelemahan itu boleh membawa kepada padah yang besar.

Di kalangan rakan, aku memang terkenal dengan sifat lasak. Aku gemar mengikuti perkemahan dan ekspedisi. Kata-kata “Gunung lagi ku daki, lurah lagikan ku turuni” itu memang bertepatan sekali untuk menggambarkan diriku, kecuali rangkap yang seterusnya iaitu “lautan lagikan ku renangi”.

Sebenarnya, walaupun lasak jauh di sanubari aku tidak lebih dari seorang anak yang belum matang dan tidak berkeyakinan diri. Ia terbukti ketika aku menyertai ekspedisi ke Pulau Tioman anjuran Kelab Fotokreatif di kolej tempat aku belajar. Ekspedisi itu disertai oleh semua pelajar perempuan dengan pengawasan empat pelajar senior lelaki. Pada hari ketiga ekspedisi, kami berkemah di Kuala Salang. Ketua ekspedisi abang Legolas bercadang untuk mengadakan klinik renang.

Memandangkan tidak seorang pun dari kami yang tahu berenang, kami bukan setakat menyokong cadangan itu seratus peratus, malah untuk menunjukkan betapa semangatnya kami hendak belajar berenang belum apa-apa lagi kami sudah turun ke laut. Mula-mula, sekali kami diajar asas untuk berenang dan mengapung badan atau bubbling. Selepas diberi penerangan masing-masing mencuba teknik itu.

Lain pula halnya dengan aku, keseronokan dan keghairahan untuk belajar berenang nampaknya hilang begitu saja, tiba-tiba aku menjadi terlalu takut. Takut sehinggakan aku hanya mampu berdiri tegak, panik dan kaku, walhal aku baru hendak mencuba teknik mengapungkan diri belum lagi yang lain.

Apa yang terlintas difikiran ketika itu hanyalah mati lemas! Tergambar pula filem yang menunjukkan adegan ngeri orang maut di laut. Apakah aku akan menemui ajalku di situ? Bagaimana dengan ibu bapaku? Adik-adik? Mati?

Bukan setakat itu saja, ketakutanku menyebabkan aku terbayang yang bukan-bukan. Rakan aku yang asyik berlatih, kelihatannya seperti sedang berpakat-pakat untuk melemaskanku, mereka semua hendak bunuh aku!

Melihatkan aku sekadar berdiri tegak saja, abang Legolas menjerit-jerit menyuruh aku mencuba dan mula mendekati aku. Aku yang sudah panik sangat ketika itu berundur setapak demi setapak. Akhirnya aku hilang pertimbangan dan menangis.

Abang Legolas terperanjat besar melihatkan aku menangis dengan tidak semena-mena. Tanpa berkata apa-apa dia terus meninggalkan aku menangis keseorangan dan meneruskan tunjuk ajar beliau kepada rakan lain yang nampaknya begitu bersemangat sekali.

Sebenarnya aku sendiripun tidak faham apalah yang aku takutkan sangat. Air laut baru separas dada. Disekelilingku banyak orang pula, takkanlah mereka hendak biarkan aku lemas. Itupun kalau aku lemas!

Melihatkan keadaan itu, rakan-rakan cuba memujuk dan menenangkan aku. Mereka mengingatkan tentang keberanian aku pada kebiasaannya (sudah tentu akulah orang paling berani sebelum ini). Lagipun mereka semua selamat, Tidak jadi apa-apapun. Jauh sekali hendak lemas!

Macam-macam yang mereka katakan untuk memujukku tapi semuanya berakhir dengan aku duduk di tepi pantai merenung kosong seperti terkena sihir lagaknya. Hanya Tuhan saja yang tahu bagaimana perasaanku ketika itu. Walaupun rasanya lega kerana tidak lemas tapi betapa ia memalukan diri sendiri. Rasa-rasanya ingin aku menjelma menjadi ketam, boleh mengorek lubang di pasir dan menyorok di situ.

Rakan yang tadinya bersimpati mula mentertawakan aku. Barulah mereka tahu budak samseng itu rupa-rupanya hanya gah di darat tapi kecundang di laut. Hilanglah kewibawaanku selama ini. Aku seorang bekas kadet dan sangat berpengalaman dalam merentas hutan dan mendaki gunung, tetapi menangis di laut.

Begitulah natijah jika takut tidak bertempat. Bila dikenang-kenangkan lucu juga. Menjadi kenangan dan teladan untukku seumur hidup. Selepas peristiwa itu aku jadi lebih beringat-ingat dan berpada-pada dalam melayan perasaan.

Biarlah aku ligat di darat sahaja. Melihatkan lautan yang begitu saujana mata memandang, aku rasa terlalu kerdil untuk menghampirinya apatah lagi untuk berjinak-jinak dengannya.

Walau apapun, suatu hari nanti aku pasti akan hapuskan sindrom takut air (hydrophobia) itu kerana kata pujangga “berani mati tak mati, takut mati…mati”.

No comments:

Post a Comment