Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Wednesday, February 23, 2005

Mamat Hensem

Muka ku blushing sedikit setelah ku serahkan nombor telefon bimbit ku kepada si dia. Umm, dia sememangnya hensem, tinggi, putih, tentulah idaman gadis-gadis. Dan aku yang bertuah kerana dia telah menyapaku dan meminta nombor telefonku. Walaupun tangan ku terketar-ketar semasa menulis angka-angka itu sehinggakan aku hampir lupa nombor yang sepatutnya ku tulis, ku gagahi jua mencoret satu demi satu angka ke atas kertas kusam yang dihulurkan si hensem.

Menoleh ke belakang, ku lihat bas bernombor 13 telah sampai. Aku melangkah dengan penuh tertib walaupun terasa seperti sedikit havoc di sekelilingku. Apa tidaknya, bas no. 13 lewat satu jam. Sambil ku daki tangga bas yang tidak banyak itu, cuma 3 rise saja, aku cuba mengerling mencari kelibat si hensem, namun tidak kelihatan pula. Tak mengapalah.... harap2 dia akan menelefon ku secepat mungkin. Tanpa sedar aku tersenyum sendirian. Kesempitan dan kepanasan di dalam bas no. 13 tidak terasa lagi.


Walaupun bas sudah sarat, bas no. 13 masih belum berganjak. Ku panjangkan leher ku tapi tidaklah sepanjang leher 'elastigirl', cuba sekali lagi mencari si hensem yang mungkin masih di perhentian bas ini. Kepingin sekali melihat wajah nya yang hensem itu. Aku amat berharap agar dapat menatapnya sekali lagi. Esok aku akan pulang ke ibu kota dan aku hanya dapat mendengar suaranya sahaja selepas ini, itupun jika dia menelefonku. Sudah tentu dia akan mendail nombor-nombor yang ku berikan tadi. Mengapa tidak? Aku dara pingitan dan dia, dia si hensem yang tidak ku ketahui nama dan asal usulnya.

Itupun dia... kelihatan dia sedang berbicara dengan seorang gadis. Siapa gadis itu? Ternyata si gadis seperti sombong sekali, seolah benci akan si hensem. Hatiku berdegup kencang..dup dup dup.. si hensem ini casanovakah dia?

Tiba-tiba...

Si hensem berlari sambil terpekik-pekik keriangan. Aku kaget. Si hensem terkinja-kinja pula. Selepas seketika si hensem duduk di tepi jalan sambil mulutnya terkumat-kamit seperti membaca doa.

Ketika itu jualah aku rasa seolah-olah nafas ku tersekat. Penumpang bas no. 13 ini seperti sedang menghimpit aku. Lutut ku terasa longgar seperti baru lepas jogging. Dunia terasa 'pusing', aku rasa macam nak pitam. Sebaliknya, muka ku blushing sekali lagi. Kali ini bukan kerana suka tetapi kerana malu.

Si hensem, sebenarnya pemuda kurang siuman.....

No comments:

Post a Comment