Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Monday, October 17, 2005

1/2 hari di pulau redang

Pada 3/10 baru-baru ni aku pegi ke satu pulau tu, atas urusan kerja. Masa nak pergi tu aku takut sebab dengar cerita angin di sebelah pantai timur agak kuat, musim ribut. Ada beberapa pilihan sebenarnya kalau nak pergi ke Pulau Redang. Pertamanya naik MAS ke KT, lepas tu naik teksi ke Merang dan naik bot dari jeti Merang ke pulau. Naik flight ~45 minit, naik teksi ~30 minit, naik bot ~ 45 minit. Lamanya baru sampai. Keduanya naik Berjaya Air dari Subang Airport terus ke pulau ~ 1 jam 10 minit. TAPI - perbezaan besar antara naik MAS & Berjaya Air! So, fikir punya fikir, decided nak naik MAS. Malangnya flight fully booked. Terpaksalah juga naik Berjaya Air.

3/10/2005 - jam 7.20 pagi, hubby hantar ke Subang Airport. Disebabkan ini kali pertama aku naik kapal terbang kecik, aku rasa nervous. Mulalah menggelabah cari minyak cap kapak sebab tekak dah rasa loya, perut dah rasa memulas, kepala dah pening! Masa menunggu kapal terbang tu panas enjin (dari tempat menunggu tu memang nampaklah depa tengah memunggah bag, periksa sana, periksa sini etc etc) aku tengok aku seorang lah perempuan melayu terakhir kat situ, yang lain semuanya pelancong omputih dan pelancong cina/jepun/korea entah tak tahulah aku.

Dah time, jam 8.20 pagi kami pun naik flight. Bukan main bising lagi bunyi enjin dia, nasib baiklah aku dapat duduk depan sekali dan duduk seorang, tak adalah segan sangat sebab asyik dok hidu bau minyak cap kapak aje.

DASH7 milik Berjaya Air di airport kecik

Alhamdulillah, DASH7 yang aku naik memang stabil, tak lah pulak goyang macam yang orang cakap. Lagipun ia bukan jenis yang kecik sangat. Yang lagi kecik tu, yang pakai 2 enjin tu yang goyang. Yang DASH7 ni okay. Bunyi ia memang bising tapi nak naik dan landing memang sempoi.

Dari airport aku dijemput tokeh resort dan naik van orang kampung sampai ke jeti untuk naik bot. Tak perlu menyeberang lautan tapi ikut pesisir pantai aje sebab resort tu 'at the other side of the island', ikut jalan darat lambat, so naik bot. Perjalanan dengan bot lebih kurang 15 minit. Dah sampai kat resort tu dalam pukul 10.30 pagi, aku terus buat kerja, panjat bumbung bangunan, ambil gambar, ambik sampel, tengok tangki, tengok air dan bincang-bincang sikit dengan tokeh resort tu. Dalam pukul 11.30 pagi, kami balik ke resort untuk express lunch. Dalam 12.15 t/hari kena naik bot balik. Sebelum tu sempatlah aku snap 2 keping gambar pemandangan kat resort tu. Memang cantikkkk tapi aku tak dapat jejak kakipun kat pantai tu. Dalam hati aku berazam nak pergi balik, kali ni untuk melancong, InsyaAllah jika ada rezeki. Tokeh resort pun memang offer aku tidur kat sana tapi aku teringatkan Hariz yang tengah exam akhir tahun Darjah 2, sorrylah tokeh, lain kali lah.

Pukul 1.30 t/hari, kami dah ready untuk naik DASH7 untuk balik ke Subang Airport. Bye bye Redang..........

Perkara yang paling best aku nak beritahu adalah masa aku pergi untuk trip ni, aku cuma ada RM5 aje dalam wallet! Jangan tak percaya yang aku lupa nak bawa duit! Kat airport kecik tu tak ada ATM. Kalau nak ke ATM jugak kena pergi ke town. Tak tahulah town tu kat mana. So buat selamba ajelah. Bukan nya nak belanja untuk beli apa pun. Makan dan minum dah tokeh resort sponsor, naik bot dan van pun tokeh sponsor. Naik flight lagilah kompeni dah bayar duit tiket. Takpelah kat Subang Airport nanti aku cari ATM. Yang lagi kelakar tu dalam tak dak duit tu sempat lagi beli sourvenior RM3!!!!

Masuk dalam DASH7 pramugari yang 2 orang tu pun terkejut tengok aku.
Dah nak balik dah? Depa tanya. Ada kerja kat sana ke? Depa tanya lagi. Ha ah ada kerja, sekejap aje. Kat airport tadi pun ada 2 orang tegur aku, sorang tu kakak jual sourveniors, lagi sorang uncle imigration tu. Pagi tadi turung? Sambil buat isyarat tangan flight landing. Aku nak gelak dengar dia cakap ganu dan aku cuma angguk-angguk aje menjawab soalan dia tu.

Kat Subang Airport, hubby dah sedia tunggu. Dia ambik half-day, malas kerja katanya (takkan pergi sekejap pun windu kot... hahahah.....). So, after all, memang aku tak payah pergi ATM pun dan aku pergi ke Redang dengan 101 kenangan dalam ingatan.................