Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Tuesday, January 8, 2008

Bulan Mengisi Borang Penilaian

Ish... boringnyer kan, kalau asyik datang blog ni tapi asyik baca cerita yang sama sebab blog tak update (itupun kalau orang rajin datang, yang sudi datang tu TERIMA KASIH diucapkan).

Bulan Jan ni biasa la, bulan menyediakan borang penilaian prestasi. Kenalah isi borang yang boleh tahan tebal nya (walaupun dah dinipiskan sedikit berbanding tahun lepas). Kenalah refer balik SKT (sasaran kerja tahunan) dan compare target dengan achievement.

Aku dan 2-3 orang officemate ni cepat aje dah siap. Ala... cut and paste je dari borang SKT, bukan susah pun.

Sebenarnya kita orang boring sebab kena isi borang tu setiap tahun. Balik-balik macam tu je lah result nya kan... gitu-gitu ajelah... ingat senang ke nak dapat tahap Cemerlang, Gemilang apatah lagi Terbilang... (after all, kerja pun gitu-gitu aje kan? Ngaku ke tak ngaku?)

Namun....

Aku sangat beryukur, kalau berbanding dengan orang2 lain dalam opis aku ni, penilaian bos terhadap aku cukup untuk melayakkan aku naik pangkat setiap cukup tempoh (every 3 years). Kalau jengok2 kawan2 yang kat opis lain tu, ada yang kena tunggu 4 tahun, ada yang kena tunggu 5 tahun... mmm... ada jugak yang masuk lambat dari aku tapi dengan pangkat yang lebih tinggi tapi sampai sekarang pun masih di tahap itu jugak...



Itu bos yang dulu. Aku selalu komplen2 pasai dia pun tapi bila time penilaian ni dia bagi aku baguih punya result. Kdg2 tu aku pikir aku tak layak dapat pun... tapi jangan salah sangka, bukan nya dia bagi aku tahap 'Cemerlang' pun, dia bagi aku rating 'Memenuhi Keperluan'. Tak pernah lagi aku dapat 'Cemerlang' setakat ni.. tapi aku tak kisah pun... kenaikan gaji tahunan sama je, tak kiralah kalau kita dapat rating Cemerlang ke, Memenuhi Keperluan ke, Melebihi Keperluan ke atau lain2 rating.... sebab kenaikan gaji tahunan diberi sama rata berdasarkan gred. So, yang nak dikejar tu gred lah. Kalau dapat rating elok (i.e. Memenuhi Keperluan dan ke atas) maka every 3 years layak untuk duduk exam dan masuk interview untuk naik gred. Alhamdulillah, every 3 years dalam tempoh 7 years dalam perkhidmatan aku di sini, aku dicalonkan untuk naik gred. Gred yang ada sekarang ni masih dalam tempoh evaluation. Kalau aku dapat rating bagus, akan confirm lah gred baru aku tu (dan dapatlah backdated gaji untuk gred baru dari July 07 sampai sekarang.. muahahahahah!!!)


Kalau nak tahu, rating 'Memenuhi Keperluan' tu markahnya 90-100, this year, based on my achievement, macam impossible nak dapat markah dalam julat tu sebab ada beberapa target yang aku tak dapat achieved last year.

Walau macam mana pun nanti...... apa jua keputusan nya, itulah rezeki aku, yang akan aku terima dengan penuh keredhaan.

8 comments:

  1. psttt kita dah isi borang SKT tu... biasa2 je...dlm 90++ tapi blom dicantas oleh orang atas le...lepas cantas ntah2 tinggal 70++ muahahahahhaaaa.... layannnnnnnnnnnnn!!!

    ReplyDelete
  2. memang boring isi appraisal kalau pitih lepas tu masuk sikit je kan,...

    ReplyDelete
  3. Salam Maal Hijrah.

    Elok lah tu, lepas balut buku, tanda kertas pulak lah ya.

    ReplyDelete
  4. Salam Maal Hijrah...
    I hate doing appraisal... I dont mind being appraised by my boss but I dont know what to fill up for my assistant's appraisal form as well..
    pendek kata, saya tak suka appraisal..tapi suka naik gaji..

    ReplyDelete
  5. Alinlai
    Betoi, betoi, kalau markah kena normalized lagi lah frust....



    Mak Lang
    Kalau keja kat gomen/semi-gomen memang borang appraisal tu... teballlll... nak mengisi tu pun ambik masa....



    Ajzie
    Salam Maal Hijrah kepada Ajzie juga!

    ReplyDelete
  6. Mama Ranggie
    Memang redha... dah tahap itu aje kita perform kan....



    Ordinary Superhero
    Definitely bukan saya yang menanda kertas tapi boss!



    Diyanazman
    Nasib baik saya tak ada subordinate, so saya cuma fikir untuk diri sendiri aje... tapi kalau ada, memang susah sebab nanti dia orang tak puas hati pulak dengan evaluation kita...

    ReplyDelete