Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Monday, September 25, 2006

Kepada semua bloggers yang beragama Islam dan yang telah meletakkan ucapan kepada saya sebelum ini, ingin saya mengucapkan:

SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL MUBARAK

Semoga puasa kita semua adalah puasa khusus, sempurna dan mendapat keberkatan dari Allah.

Berikut adalah info yang saya dapat dari email yang ingin saya berkongsi bersama:

Subject: Kesilapan Memberi Salam....

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dgn "Akum" dalam sms/email/etc...

Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesama lah kita memberitahu kawan-kawan yang selalu sangat guna short form A'kum dalam sms/email/etc...

Perkataan 'AKUM' adalah gelaran daripada orang2 Yahudi untuk orang2 bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA2 BINATANG DAN ORANG2 SESAT'.

So, mulai sekarang jika ader org hantar shortform "A'kum", kita nasihatlah dia guna "Salam" kerna salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.

Semoga ada manfaatnya

Wallahua'lam

4 comments:

  1. Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak.


    Thanks for the informations. Tak tau pun..:-)

    ReplyDelete
  2. So sptmn yg saya tulis dlm entry saya. Jadikan Ramdhan kali ini yg terbaik pernah kita lakukan..
    kan bagus kalu bleh type assalamulaikum dengan tulisan jawi? so jadilah cam ni السﻻمءليكم. Tapi nak buat camni pc hendaklah disetkankan dengan keyboard arabic.
    Ada masa nanti saya cite camna nak setkan keyboard arabic pd xp & ubuntu.
    Happy ramadhan.
    p/s: kalu free cite la pasai sambut ramdhan. pasai sahur,berbuka dsbnya. tentu menarik dikongsi bersama

    ReplyDelete
  3. Salam Ramadhan CikNi,
    lagi satu.. nak mintak maaf salah silap sempena Ramadhan ni.

    ReplyDelete
  4. TJ;
    Samalah kita, tak tahu pun sebelum ni

    Joe;
    Hasrat hati memang lah nak tulis begitu, buat masa ini belum ada kelapangan

    Ubi;
    Samalah kita ya, harap dapat dimaafkan salah dan silap

    ReplyDelete