Pages

Ads 468x60px

Terima kasih di atas sokongan (*^_^*)

Klik-klik Nuffnang Ads

Tuesday, October 11, 2005

Sarah and HFM Disease

Sarah is no longer happy. She is sick. I have to take few days off to take care of her.

She was confirmed by the doctor yesterday that she was infected with the 'Hand, Foot & Mouth Disease'.

Poor Sarah.



Penyakit HFMD adalah sejenis jangkitan virus yang kerap berlaku di kalangan bayi dan kanak-kanak. Kesan tanda jangkitan ini adalah demam, ulser di dalam mulut serta tanda ruam berair di tangan dan kaki.

Biasanya, bayi atau kanak-kanak yang dijangkiti penyakit ini akan mendapat demam serta kurang selera makan.

Lebih kurang satu atau dua hari kemudian, kanak-kanak berkenaan akan mengadu sakit di dalam mulut atau tekak disebabkan pembentukan ulser di dalam mulut.

Bagi bayi pula, penyakit ini boleh dikesan melalui gejala seperti air liur yang banyak meleleh; juga disebabkan oleh ulser mulut. Ruam merah yang kemudian berair akan terjadi di tangan dan kaki dan kadangkala di bahagian punggung bayi.

Bagaimanapun, ada juga pesakit hanya mendapat satu gejala, sama ada ruam di tangan dan kaki atau ulser di dalam mulut.

Seperkara yang perlu dijelaskan: Penyakit ini berbeza dengan penyakit tangan, kaki dan mulut yang terjadi pada haiwan ternakan.

Virus biasa

Ada beberapa jenis virus dikesan menyebabkan penyakit ini. Virus paling biasa dikesan ialah virus Coxsakie A16. Ada 23 jenis virus Coxsakie A dan enam jenis virus Coxsakie B yang sudah dikenali boleh menyebabkan penyakit ini.

Sebilangan kecil kes HFMD juga disebabkan beberapa kumpulan enterovirus seperti enterovirus EV71 dan beberapa enterovirus lain seperti poliovirus dan echovirus.

Penyakit HFMD disebabkan virus Coxsackie A16 menyebabkan kesan di atas dan pesakit biasanya sembuh dalam jangka tujuh hingga 10 hari dan kebiasaannya tanpa komplikasi.

Sakit tangan, kaki dan mulut disebabkan virus EV71 pula boleh menyebabkan kesan di atas. Malah, ada juga kes mendapat komplikasi meningitis dan encephalitis.

Wabak jangkitan EV71 pernah menyebabkan kes encephalitis yang membawa maut ketika wabak HFMDD berlaku di Malaysia pada 1997 dan 1998 di Taiwan, manakala HFMDD disebabkan Echovirus atau Coxsakie B3 didapati boleh menyebabkan komplikasi jangkitan pada otot jantung (myocarditis).

Penyakit HFMD lebih berbahaya jika menjangkiti bayi. Segera dapatkan rawatan jika bayi atau kanak-kanak yang dijangkiti HFMD mengalami demam panas, tidak meminum susu atau enggan meminum air, muntah-muntah atau cirit-birit kerana mereka memerlukan rawatan cecair intravena.

Juga dapatkan rawatan segera jika pesakit yang dijangkiti HFMD mendapat sawan, susah bernafas atau sentiasa tidur dan kelihatan lemah (tanda encephalitis) atau rasa berdebar-debar dan sakit di bahagian dada (tanda myocarditis).

Penyakit HFMD senang berjangkit dan boleh merebak melalui sentuhan terus kepada cecair yang keluar melalui hidung dan tekak atau najis pesakit yang dijangkiti. Pesakit yang mendapat HFMD boleh menjangkiti orang lain ketika minggu pertama pesakit dijangkiti.

Walaupun kebiasaannya kanak-kanak di bawah 10 tahun mendapat jangkitan HFMD, orang dewasa juga berisiko untuk dijangkiti. Penyakit HFMD juga boleh berulang pada pesakit sama jika dijangkiti kumpulan enterovirus yang lain.

Lazimnya, kes dan wabak penyakit HFMD berlaku sewaktu cuaca panas dan kering. Ujian yang biasa dilakukan untuk memastikan jenis virus adalah melalui pengambilan sampel cecair tekak melalui kaedah swab di tekak atau melalui ujian sampel najis.

Namun, keputusan sampel (kultur virus) biasanya mengambil masa dua hingga empat minggu. Walaupun jangkitan HFMD tiada rawatan spesifik, pesakit yang tiada tanda komplikasi akan dibekalkan dengan ubat demam dan ubat ulser mulut. Pesakit juga digalakkan meminum banyak air.

Langkah paling berkesan ialah langkah pencegahan, di mana kebersihan perlu dititikberatkan. Ibu bapa dan keluarga yang anak mereka dijangkiti HFMD hendaklah membasuh tangan setiap kali menukar lampin dan sebelum menyediakan makanan.

Lantai rumah hendaklah dibersihkan dengan klorin dan pakaian pesakit yang dijangkiti diasingkan dan dicuci dengan air panas. Kanak-kanak yang dijangkiti harus diasingkan dan tidak dihantar ke pusat jagaan kanak-kanak, tadika atau sekolah ketika dijangkiti penyakit ini untuk mengelakkan jangkitan kepada kanak-kanak lain.

Langkah-langkah di atas dapat mengurangkan risiko jangkitan penyakit ini. Jika anak anda dijangkiti HFMD dan anda ada kemusykilan, bawa anak anda berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya.

Sumber maklumat mengenai penyakit 'Tangan, Kaki & Mulut' diperolehi dari link ini : 
emedia.com.my

No comments:

Post a Comment